Várady Judit: Hogyan lehetsz sikeres munkavállaló? – 1. részlet

Ez a könyv útmutató a munkavállaláshoz, a pályakezdéshez. Tartalmazza mindazokat a tudnivalókat, amelyek birtokában valószínű, hogy sikeres munkavállalóvá válhatsz a munkaerőpiacon. Útmutató azoknak is, akik valamilyen okból munkát keresnek, mert előző munkahelyük megszűnt.

Úgy kell ezt a könyvet forgatni, mintha beszélgetnénk. Nem egy hivatalban, hanem közvetlenül, mintha ismerősök lennénk. Kicsit azok is vagyunk. Én is jártam ezen az úton, én is megéltem, hogy egyik napról a másikra megkaptam a felmondásom. Túl lehet élni, bár első pillanatban egy élet dől össze. De mára ilyen lett a világ. Kemény és kegyetlen emberpiac.

Ne riasszanak meg az ismeretlen fogalmak. Az eddig megszerzett tudásod, személyiséged, értéked árát mostantól kezdve nem az iskolában kapott osztályzatok, hanem a piac törvényei fogják meghatározni.

A munkaerő – mert az leszel – áru. Annál többet érsz, minél jobban sikerül magad eladni. Hazudni nem szabad, de rajtad múlik, hogy a valóságot hogyan, milyen módon és milyen eszközökkel tudod jó áron értékesíteni.

Ez a könyv segítség arra, hogy munkahelyed legyen. Segítség arra is, hogy ha már van munkahelyed, jó benyomást kelthess magadról, hogy sikeres emberré válhass, és segítség arra is, hogy ha munkahelyed valami miatt megszűnik, milyen módszerekkel tudsz újat keresni magadnak.

A leírtak közérthető formában ismertetik a munkaviszonnyal, a foglalkoztatással, a munkanélküliek álláskeresési támogatásával és a munkavédelemmel kapcsolatos jogszabályokban rögzített jogaitokat és kötelezettségeiteket, illetve vitás esetekben a jogorvoslat útját, lehetőségeit.

Segítség abban, hogy adott helyzetben a munkanélkülivé válás kiszolgáltatottságából fakadó kihívásokat ne egyszerűen a csalódott ember szemszögéből közelítsétek meg, hanem képesek legyetek felkészülni az újrakezdésre.

Ajánlom ezt a könyvet pályakezdőknek, új munkahelyet keresőknek, és mindazoknak, akik a munka világának zegzúgos útjain kénytelenek elindulni és szeretnének célba érkezni.

Azt a címet is adhattam volna e soroknak, hogy alapkönyv a sikerről. Remélem, hogy aki elolvassa, aki a lapokat gyakorta forgatja, előbb utóbb sikeres emberré válik.

 

A könyv néhány részlete olvasható az alábbiakban:

A Novum Pro kiadó olvasópróbája könyvből IDE KATTINTVA olvasható.

A munkahelyen az első szabály a olvasható.szorgalom, hiszen a munkakör feladatainak elsajátítása időt, kitartást és odafigyelést igényel.

A második szabály a pontosság. Ha a munkaidő nyolc órakor kezdődik, ez azt jelenti, hogy nyolckor már meg kell kezdődnie az értéktermelő folyamatnak, a termelésnek.

A harmadik szabály az érdeklődés, a kreativitás. Munkánkat sohase végezzük fásult egykedvűséggel. Vegyük észre a szépségeit, céljának fontosságát. Lebegjen szemünk előtt, hogy munkánk gyümölcsét magunk élvezzük majd. Különben csak meddő szenvedés az egész.

Ne lepődj meg! Ez a könyv ahhoz nyújt segítséget, hogyan válhatsz sikeres emberré. Lehet, hogy olyan fogalmakkal találkozol, olyan dolgokra bíztatlak, amit elavultnak, feleslegesnek tartasz. Nem így van. Próbáld szem előtt tartani a leírtakat, meglátod sikeres leszel!

 

Munkaidő alatt nincs helye a haszontalan beszélgetésnek. Lehet, hogy néhány bőbeszédű, locsogó természetű munkatárs lenéz majd, különcnek tart, de ez nem fontos. A komoly munkát végző lelkiismeretes embernek nincs se türelme, se kedve ahhoz, hogy üres beszélgetést folytasson. Természetesen más a helyzet, ha a munkával kapcsolatban esetleg segítségért fordulnak hozzád, vagy te kérsz segítséget másoktól.

Jegyezd meg: a munkahelyed biztosítja megélhetésed, ezért soha semmilyen körülmények között ne akard a munkahelyet kibeszélni, ócsárolni.

 

Már említettem, lehet hogy kapsz munkaruhát, de lehet, hogy neked kell erről gondoskodnod. Olyan öltözetben dolgozz, amely a legjobban megfelel a célszerűség és a munkahely követelményeinek. A munkaruha legyen egyszerű és mindig tiszta.

Ne téveszd össze a munkahelyet a divatbemutatóval. Ne ébressz a munkatársaidban irigységet. Ha nem kapsz munkaruhát, legyen váltóruhád.

 

A munkahely és az egyén szempontjából egyaránt fontos a meghitt munkahelyi légkör. Nagyon visszataszító és káros a torzsalkodás, veszekedés, a kimért beszédmodor, de épp ilyen a bizalmaskodás és a munkatársi viszonnyal való bármilyen visszaélés is. Sajnálatos és el nem ítélhető, ha egyes munkatársak nem mentesek a trágár beszédtől. Ha ilyet hallunk, nyugodtan rászólhatunk a magáról megfeledkezett munkatársunkra, még a magasabb beosztásúra is.

Munkánkban, kötelességünk teljesítésében legyünk becsületesek, alaposak, ám szerények.

Nem helyes, ha valaki azt vallja: „A munkához úgy kell hozzáállni, hogy más is hozzáférjen”, és munkaviszonya csupán felvett póz, mert úgy titkolja munkaszeretetét, mintha az szégyenletes betegség lenne. Nem helyes az sem, ha a magánélet gondjait bevisszük a munkahelyre. A magunk boldogságának egyik titka, hogy válasszuk szét a magánéletet a munkahelyétől. A születésnap, a család, az esküvő magánélet, ez nem a munkahelyre való. Sokan összekeverik, azt gondolják ezeket illik megosztani a munkatársakkal. Ha sikeres ember akarsz lenni, fogadd meg ezt a tanácsot! Nem egy munkavállaló lekötelezte magát hosszú évekre és kiszolgáltatottá vált néhány ajándék miatt. Tartózkodj az ilyen összejövetelektől, ivászatoktól még akkor is, ha különcnek néznek.

A munkatársak szerelme nem csupán a munkahelyen veszélyes. Megeshet, hogy mindkettőnek házastársa is van. Az pedig már végképp túlfeszíti a munkahelyi jómodor határait, ha az egy munkahelyen dolgozó férfiak és nők között olyan kapcsolatok szövődnek, amelyek túllépik az ízlés és erkölcs normáit.

Udvarias is lehet az, aki nem udvarol. Fogadd el az örök szabályt: az üzem, a munkahely nem találkahely! Gyakran szövődnek munkahelyi kapcsolatok, mi több, szerelem is születhet. Ennek a kérdésnek külön irodalma van. Álláspontunk: munkaidő alatt érezni szabad, de kifejezni nem. Önuralommal az is elérhető, hogy az ember a munkára összpontosítson, és ne ábrándozzék, mert a munkában ez végzetes is lehet.

 

A munkahelynek, az együtt dolgozó kollektívának hangulata és teljesítménye elsősorban a vezetőtől, a főnök személyétől és példájától függ. A hivatali főnököt vagy a munkahely vezetőjét megfelelő tisztelet illeti meg. Természetesen ezt az egyéni szakértelme, tudása szervezési készsége alapján fogja majd kiérdemelni.

A vezetés minden munkahelyen nemcsak irányítást, hanem segítőkészséget is kell, hogy jelentsen. Mindegy, hogy egy még ismeretlen gépet, vagy számítógépes programot vagy valamelyik kezdő munkatársat kell az új munkakörével megismertetni.

A jó vezető munkaköréhez tartozik, hogy beosztott munkatársait megdicsérje, vagy szükség esetén hibás magatartásukat megbírálja, kifogásolja. A jó vezető ha körültekintő, mindenkor meghallgatja az ellenvetéseket, elfogadja a helytálló érveket és alkalmat ad beosztottainak arra, hogy ha hibáztak azt kijavítsák.

 

A beosztottak és munkatársak egymás közti érintkezési formái az általános illemszabályokhoz igazodnak. Ne nézzük le a környezetünket rendetlen és piszkos ápolatlan öltözetünkkel, elhanyagolt külsőnkkel. A tapintatos érintkezés munkatársak között is kérelemmel és köszönömmel végződik.

Még a kijelölt dohányzó helyen se beszéljünk égő cigarettával a szánkban, nem társalgunk zsebre dugott kézzel, és belépéskor előreengedjük a nőket és az idősebbeket. (Ez ma már nagyon ritkán szokás, de hidd el, sikered egyik záloga is lehet!)

A munkatársi viszony őszinte, együtt érző és alkalmazkodó magatartást kíván. Ne zavarjuk mások munkáját hangos beszélgetéssel, legyünk tekintettel a kevésbé tapasztalt dolgozókra és segítsünk annak, akinek erre szüksége van.

A munkahelyen ugyancsak fontos követelmény a rend és a tisztaság. Soha ne együnk az íróasztalunknál, ha végképp nincs megoldás, használjunk tálcát. Ne használjuk hamutartónak a padlót. A munka elvégzése után mindig hagyjatok rendet, tisztaságot magatok után, még akkor is, ha erre külön takarító személyzet van.

 

A munkahely individuális kialakítása belsőnk tükre: elárulja milyennek tartjuk, és milyen környezetben érezzük jól magunkat, illetve, hogy milyen színben szeretnénk feltűnni a külvilág előtt. Éppen ezért a munkahely kialakításában éppúgy kerülendő a spártai egyszerűség, mint a csillogás.

A külcsínnel együtt jár a belbecs: a jó munkahelyi légkör, a kellemes hangulat. Ennek érdekében fogadd meg az alábbiakat:

Ha belépsz a cég épületébe, már a portást is köszöntsd. Amikor elindulsz befelé gondolj arra, ha kifelé mégy milyen jól esik, ha neked is köszönnek.

Bárkivel beszélsz, légy barátságos, és igyekezz pozitív dolgokat emlegetni. Ha valakiről kellemetlen dolgot tudsz meg, inkább zárd magadba.

Ne kelts azzal feltűnést, hogy mindig elkésel, vagy túl korán távozol. A pontosság és az önfegyelem a zökkenőmentes munkavégzés egyik alapfeltétele.

 

Emlékezz a kollégáid nevére. Ne tekintsd a titkárnőket cselédnek, Te is lehajolhatsz egy leesett papírért. Ne csapd be magad mögött az ajtót, mégha mérges lennél, akkor sem. A stresszmentes és kollégális légkör eredményeként a munka is hatékonyabb. Ennek feltétele, hogy valamennyi felettesünkhöz és munkatársunkhoz segítőkészséggel, jó szándékkal és nyíltan viszonyuljunk.

 

 

Hogyan telefonáljunk?

Mindenki használja, mégsem tudja

 

1. Ha csöng, azonnal emeljük fel!

2. Világosan, érthetően beszéljünk, érthetően mutatkozzunk be, figyeljünk hangtónusunkra és hangerősségünkre.

3. Legyünk lényegre törők, igyekezzünk megérteni partnerünk kívánságait.

4. Fejből tudjuk a legfontosabb információkat!

5. Ha nem minket keresnek, készítsünk jegyzetet a hívásról (hívó személy neve, cég neve, adatai, üzenet, téma, visszahívás ideje) ne felejtsük el átadni!

6. Igyekezzünk magunk megoldani az esetleges problémát.

7. Felületes bejelentkezés esetén kérjük a kiegészítő adatokat (ha érthetetlen volt a bejelentkezés, ismételtessük meg!)

8. Szólítsuk a nevén azt, aki már egyszer bemutatkozott!

9. Ha nem tudjuk, kivel beszélünk, kérdezzük meg! (Megtudhatnám a nevét?)

10. Jegyezzünk fel minden olyan adatot, amire a későbbiekben szükség lehet!

11. Távozásunkat, elérhetőségünket, távollétünk időtartamát jelezzük közvetlen munkatársainknak.

12. Legyen kéznél jegyzetpapír és íróeszköz! (Ne vigyük el a másét a helyéről, mert telefonálás közben kellemetlen, ha nincs a helyén a jegyzetpapír és az íróeszköz.)

13. Használjuk a szervezet hivatalos bejelentkező formuláját. Ha valaki felvette a telefont, ne csak a nevünket mondjuk be a cégnév helyett!

14. Kerüljük a meggondolatlan ígéreteket, hogy ne kelljen miattuk a telefonban hosszasan magyarázkodnunk.

15. Ha tehetjük, ne zajos környezetből telefonáljunk! A telefonba ne szűrődjenek be benti beszélgetések, nevetgélés! Ne csapjuk le a kagylót az asztalra, amikor keresünk valamit!

16. Figyeljünk telefonálás közbeni testtartásunkra. Ne együnk, igyunk beszéd közben!

17. Ne használjunk túl hosszú mondatokat!

18. A számjegyeket és számokat lassan és tagoltan mondjuk, ha szükséges ismételjük meg.

19. Ne beszéljünk együtt és ne vágjunk partnerünk szavába! Ha viszont másik hívás futott be, vagy túl hosszúra nyúlik és semmitmondó a beszélgetés, udvarias szófordulatokkal tereljük a partnert a befejezés felé.

20. Ha köhögünk vagy tüsszentünk, árnyékolással tompítsuk a hanghatást.

21. Ha a hívás megszakad, mindig a hívó félnek kell újrahívni!

22. Soha ne degradáljuk a konkurenciát, még telefonon sem!

23. Ne adjunk olyan választ, amelyért „nem tennénk tűzbe a kezünket!”

24. Mutassunk megértést, ha a másik az általunk elkövetett hiba miatt bosszankodik. A kritikát köszönjük meg. „Védjük a mundér, és munkatársaink becsületét!”

25. Ha úgy néz ki, hogy a hívónak több, mint egy percig várakoznia kell, közöljük vele, és javasoljuk, hogy hívjon később újra.

26. Mindig a hívó félnek kell kezdeményezni a beszélgetés befejezését.

  1. Magánbeszélgetéseinket ne a partnerek előtt folytassuk!

 

*

 

 

Hogyan bánjunk az emberekkel, hogyan szerezzünk barátokat?

 

Az alábbi sorok csupa bölcsnek tűnő tanácsokat tartalmaznak. Némelyik nagyon együgyünek fog tűnni, mások pedig azt az érzést keltik benned, hogy minek ezekről beszélni. Megint ismétlem: a könyv elején azt ígértem, hogy az itt leírt sorok segítséget jelentek számodra ahhoz, hogy sikeres munkavállaló, sikeres ember lehess. Ezért ne hagyd ki ezt a fejezetet, sok sok tapasztalat alapján fogalmazódtak az alábbi jó tanácsok. Ezek betartása, elsajátítása nemcsak a munkahelyedre értendő, hanem általában az életben, minden mozgástérben, amely körülvesz. Attól, hogy munkavállaló leszel, (lettél) nem változik meg a magánéleted, de a magánéletedet bizony sok esetben megváltoztathatja a munkahelyi viselkedésed, a munkatársaidhoz való viszonyod. Más dolog volt az iskola, és más lett a hétköznapi világ, a munka világa.

 

Ha mézet akarsz gyűjteni, ne rúgd fel a méhkast – mit is kell érteni ezen a mondaton? A megfejtést megtalálod a fejezet végén, ha végigolvasod a sorokat.

 

Az emberekkel való bánásmód titkai

Gondolkodtál-e már azon, hogyan bírhatsz rá valakit arra, hogy bármit megtegyen? Azt kell elérni, hogy a másik is akarja tenni azt, amit te szeretnél. Persze lehet kényszeríteni is a embert arra, hogy adja, akarja adni pl. az óráját – ha pisztolycsövet szegezünk az oldalának. Kényszeríthetjük kollégánkat, a beosztottakat is arra, hogy „akarjanak” tisztességesen dolgozni – amíg hátat nem fordítunk nekik – ha kidobással fenyegetjük. Korbáccsal, veréssel a gyereket is lehet kényszeríteni, hogy azt tegye, amit akarunk. Az ilyen módszereknek azonban számos visszahatása van.

Az egyetlen mód, hogy rávegyünk valakit arra, hogy bármit megtegyen, ha megadjuk neki, amit kíván. De mit kíván az ember általában? Nem sokat, de amit kíván, ahhoz annyira ragaszkodik, hogy nem lehet megtagadni tőle. Csaknem minden felnőtt, ha megkérdezed, mit kívánna az alábbiakat válaszolná:

egészséget, hosszú életet, élelmet, alvást, pénzt és azokat a dolgokat, amelyek pénzen megvásárolhatók, szexuális örömöket, gyermekei jólétét, saját személye fontosságának érzését.

E vágyak közül csaknem valamennyi általában kielégíthető, egyet kivéve, a fontosságot.

 

Ha őseinkben nem munkálkodott volna a fontosság érzése valószínű nem alakult volna ki a civilizáció. Ez a vágy sarkall minket, hogy kövessük a legutolsó divatot, hogy megvegyük a legújabb cipőmárkát, hogy elhíreszteljük, hogy nekünk van a legcsodálatosabb gyerekünk. Ha elmondod, milyen fontosnak érzed magad, megmondom ki vagy. Ez határozza meg a jellemedet.

Ha végiggondolod a történelmet, látod, hogy az tele van híres emberek mulatságos példáival, akik mind a fontosságukat akarták bizonyítani. Kolombusz az óceán tengernagya, az India alkirálya címért esedezett. Nagy Katalin cárnő nem volt hajlandó olyan levelet felbontani, amit nem Ő Cári Felségének címeztek.

Az emberek néha megbetegszenek, hogy együttérzést és figyelmet keltsenek maguk iránt és így fontossá váljanak.

És most lépjünk egy kicsit tovább. Sok kiváló emberrel találkoztam már, de olyannal még nem, bármilyen kiváló is volt, akit ne ösztönzött volna jobban a megbecsülés, mint a bírálat.

A másik ember értékeinek megbecsülése és elismerése ma nagyon ritka. Elfelejtették az emberek a dicséretet, elfelejtette a szülő megdicsérni a gyermekét, a tanár a diákot, a főnök a beosztottját. Ma már ritkán dicsérik meg a szakácsot, mert jó ízűt főzött, és sorolhatnám a végtelenségig – sajnos.

Minden közéleti ember tudja, hogy mennyire nehezíti a dolgát, ha nem kap visszajelzést. Ugyanez igaz a legegyszerűbb feladat elvégzése során is. Napi életünk bonyolult viszonyrendszerében sohasem szabad elfelejtenünk, hogy a velünk kapcsolatba kerülő munkatársak, barátok, családtagok először is emberi lények, akik sóvárogják a megbecsülést. Ez az a törvényes fizetőeszköz, amely mindenkinek jól esik.

Azzal, hogy megbántunk valakit, nemhogy megváltoztatnánk rossz tulajdonságát, vagy szokását, hanem éppen az ellenkező hatást váltjuk ki. Tartsd mindennap szem előtt:

„Ami jót ma megtehetsz, ne halaszd holnapra! Ha elszalasztod vagy figyelmen kívül hagyod, még egyszer nem lesz rá lehetőséged.

Hagyjuk háttérbe saját magunkat, próbáljunk odafigyelni a másik emberre – adjunk neki nyílt, őszinte elismerést, ne fukarkodjunk a dicsérettel, ezek olyan kincsek, amelyeket egész életükben ismételgetni fognak, és Te, aki ezt megtetted egészen más ember leszel a szemükben, mint a többi. Tehát adj őszinte elismerést! Két hét múlva meglátod, mindenütt szívesen látnak.

Azok az emberek, akiket embertársaik nem érdekelnek, a legnagyobb nehézségekkel küzdenek egész életükben. Minden balsiker tőlük származik.

 

Hogyan kelthetsz jó benyomást magadról?

A cselekedetek hangosabban beszélnek a szavaknál. Egy mosoly azt is kifejezi: örülök, hogy látlak. Ugyanígy hat ránk egy csecsemő mosolya is.

A mosolyra képes emberek könnyebben boldogulnak, hatékonyabban dolgoznak. A mosoly nagyon sokat elárul, sokkal kellemesebb, mint a morcos, befelé forduló tekintet. A mosolynak hatalma van, akkor is ha láthatatlan.

Ha bemész a munkahelyedre és rámosolyogsz a portásra, rámosolyogsz és úgy köszönsz a veled szemben jövőre, előbb utóbb visszamosolyog. Lassan körülötted mindenkire átsugárzik. Észre sem veszed és veled mindenki jobb hangulatban beszél, mosolyog. Egyszerűen elkezdenek kedvelni. Ha hiányzol valamiért, a többieknek is hiányozni fogsz. Hiányozni fog a mosolyod.

Ha nincs kedved mosolyogni, akkor erőltesd, ha egyedül vagy, kényszerítsd magad, akarj jókedvű lenni.

Ugyanilyen fontos dolog a boldogság. A világon mindenki a boldogságot hajszolja, bár ha megkérdeznéd mi is az, talán nagyon kevesen tudnának rá válaszolni. A boldogság nem a külső körülményeken múlik. Nem az a tény tesz boldoggá vagy boldogtalanná, hogy mid van, ki vagy, hol vagy, mit csinálsz, hanem az, hogy mit gondolsz minderről.

Például két ember lehet egy és ugyanazon a helyen, teheti egyszerre ugyanazt, lehet mindkettőnek ugyanannyi a fizetése, lehet egyforma a tekintélyük, mégis az egyik szerencsétlen, a másik boldog. Miért? A dolgok eltérő megítélése miatt.

Valahányszor elindulsz a munkahelyedre (vagy otthonról bárhová), emeld fel a fejed, szívd tele a tüdődet levegővel, idd be a napfényt, köszöntsd mosolyogva ismerőseid, barátaid, szívvel lélekkel szoríts kezet, akivel kezet fogsz.

Ne félj attól, hogy félreértenek, képzeld magad annak a tehetséges, komoly és hasznos embernek, aki lenni akarsz és ez a gondolat óráról órára jobban átalakít majd.

A gondolat minden, őrizd meg a helyes lelki magatartást, a bátorság, az őszinteség, a jó kedély szellemét. Minden jó dolognak a vágya, szülője a gondolat és az akarat. Emeld fel a fejed és indulj el naponta úgy, hogy mosolyogj a világra.

A mosoly a jóakarat hírvivője. Beragyogja azokat, akik látják. Azok számára, akik mindenütt csak merev, savanyú, befelé forduló arcokat látnak, a mosoly olyan, mint a felhőkön áttörő napsugár. Akik mindennap feszültségben élnek, dolgoznak, számukra a mosoly egyet jelent a reménnyel, hogy nem szabad feladni, hogy van miért. A mosoly semmibe sem kerül, de sokat ad. Gazdagabbá teszi azokat, akik kapják, és azokat, akik adják. Meglátod egyetlen mosolynak milyen óriási ereje van.

 

 

 

 

Hogyan hallgass másokat, annak érdekében, hogy elérhesd a célod?

Beszélgetés közben hallgatni arany, mert a másikat sokkal jobban érdekli saját maga, mint Te. Így ha meg akarsz nyerni valakit, hallgasd meg! Nincs az az ember, aki ne vágyna arra, hogy meghallgassák, mert ettől jól érzi magát, fontosnak érzi magát.

Az aktív figyelés azért is fontos, mert arra bíztatja a másikat, hogy csak beszéljen tovább, lehetővé teszi, hogy megértsük, amit mond. Gondoljunk arra: mit érez a másik, milyen üzenetet próbál átadni nekem? Pl. Egy jó barátunk panaszkodik, hogy a főnöke azt mondta neki, ha nem dolgozik elég gyorsan és ha nem szedi össze magát, akkor felmondanak neki. Melyik lenne a legsegítőkészebb válasz? – ”Nyilván nagyon sokat jelent neked az állásod és nem szeretnéd elveszíteni.”

Vagyis, ha megálljuk, hogy hasonló helyzetekben nem ítélkezünk, nem osztogatunk tanácsokat – akkor barátaink vagy kollégáink olyan gondolatokat osztanak meg velünk, amelyekről eddig fogalmunk sem volt.

 

Összefoglalva a bölcsnek tűnő gondolatokat.

Őszintén érdeklődj mások iránt!

Mosolyogj!

Légy jó hallgatóság, mindig a másokat érdeklő dolgokról igyekezz beszélni!

Őszintén éreztesd a másikkal, hogy fontos!

 

 

Hogyan tudod megnyerni az embereket saját elképzeléseidnek?

Először is tanuld meg, hogy feleslegesen ne vitatkozz! Csupán egyetlen mód van arra, hogy hasznát vegyük egy vitának – ha azt elkerüljük. Kerüld az éles ellentéteket! Tíz eset közül kilencben a vita azzal végződik, hogy mindegyik fél határozottan meg van győződve a saját igazáról. Ezért nem maradhatsz felül semmilyen vitában.

Mindig, mindenben, mindenütt igazad lehet, ha a vitában felülkerekedsz: ami azonban mások véleményének megváltoztatását illeti, a vita valószínűleg éppen olyan hiábavaló lesz, mintha nem lenne igazad.

„A gyűlöletnek sohasem a gyűlölet, hanem a szeretet vet véget” – a félreértéseknek pedig sohasem a vitatkozás, hanem a tapintat, a diplomácia, a békítés, a belátás, amellyel átlátjuk a másik szempontjait is.

Érdemes megfontolni: Amikor két fél mindenben egyetért, az egyikük felesleges. Ha felmerül olyan kérdés, amelyre nem is gondoltunk, legyünk hálásak, amiért felhívták rá a figyelmünket.

Ha vitatkozók közé kerülsz légy óvatos! Ne higgy az első benyomásnak! Maradj inkább csendben, ügyelj az első reakciókra. Őrizd meg minden esetben a nyugalmad! Ne feledd, valakit aszerint lehet megítélni, hogy mitől lesz, vagy nem lesz dühös.

Először hallgasd meg a másikat! Adj lehetőséget a másiknak, hogy elmondhassa véleményét. Ne szakítsd félbe! Ne védekezz, ne támadj! Próbáld a megértés hídját építgetni! Keresd az egyetértés fonalát! A vitapartner meghallgatása után először azokkal a kérdésekkel foglalkozz, amelyekben egyetértés van köztetek!

Keresd azokat a pontokat, ahol elismerheted a hibáidat és azt mond meg. Kérj elnézést a hibáidért! Ez visszafogja vitapartnered és csökkenti vitastílusa védekező jellegét. Ígérd meg, hogy átgondolod a másik fél szavait és azt tartsd is be.

Mielőtt bármit is cselekednél, adj magadnak is, a másiknak is időt a probléma áttekintésére. Javasolj újabb időpontot a tisztázatlan kérdések megvitatására! Közben gondold végig: igaza volt-e a másiknak, van-e megszívlelendő az okfejtésében?

Győzni fogsz-e vagy veszíteni? Ha te nyersz, milyen árat fizetsz érte? Ha annyiban hagyod az ügyet, megoldódik-e a probléma?

Újra és újra tartsd szem előtt: vitát csak egy módon nyerhetsz meg – ha elkerülöd.

 

 

Ne szerezz ellenségeket!

Még a legkedvezőbb körülmények között is nehéz az emberek gondolkodását megváltoztatni, miért akarod ezt meg is nehezíteni a magad számára? Ha bármit be akarsz bizonyítani, senkinek sem kell erről tudni. Tedd meg olyan finoman és ügyesen, hogy senki se vegye észre. Galilei 300 évvel ezelőtt azt mondta:

Valamire megtanítani nehéz az embert – rávezetni,hogy magában találja meg – több célra visz.

Ha valaki olyan kijelentést tesz, amelyről azt gondolod, hogy helytelen, jobb így kezdened: „Nézd, én másképpen látom, de lehet, hogy tévedek, gyakran megtörténik. És ha tévedek, szeretnék tisztán látni. Nézzünk utána!”

Határozottan van valami varázsos erő az ilyen mondatban. Senki nem fog veled ellenkezni, ha azt mondod: ” Lehet, hogy tévedek. Nézzünk utána!”

Sohasem kerülsz bajba, ha bevallod, te is tévedhetsz. Ez megszüntet minden vitát és arra készteti majd a másikat, hogy éppen olyan becsületes és őszinte legyen veled szemben, amilyen te vagy. Arra ösztönzi majd, hogy ő is bevallja: szintén tévedett.

Ha nincs igazunk, talán bevalljuk önmagunknak. Ha pedig finoman és tapintatosan bánnak velünk, esetleg másoknak is bevalljuk tévedéseinket, sőt még büszkék is vagyunk nyíltságunkra és nagyvonalúságunkra. Hanem ha mindezt más dörgöli az orrunk alá?! Ha valamiben tényleg tévedtél, akkor valld be!

 

 

 

 

Mit tegyél, ha valaki kihozott a sodrodból?

Nyilván mindjárt könnyebben érzed magad, ha jól odamondogatsz neki, mert kiadtad a mérged. De vajon mit érez a másik? Egyetért-e veled? Könnyebbé teszi-e számára a harcias magatartásod, hogy megértsen téged?

Ha azt mondod, üljünk le és beszéljük meg a dolgot, tisztázzuk a nézeteltéréseket és ezek okát, rögtön kiderül, hogy nincs is köztetek olyan nagy véleménykülönbség. Néhány pontban kell csak megegyeznetek egymással. Ha tehát megvan benned az együttműködéshez szükséges türelem és őszinteség, akkor semmi akadálya az együttműködésnek.

Ha valaki utál téged, nincs a világon olyan logika, amivel megnyerheted magadnak. A zsémbes főnököknek, a haragos szülőknek mind meg kellene érteniük, hogy az emberek nem akarják megváltoztatni a gondolkodásmódjukat. Kényszeríteni senkit sem lehet, hogy egyetértsen veled – de talán rá lehet ébreszteni a magad igazára, ha szeretetreméltó és barátságos, őszinte hangnemben beszélsz, vagy szólsz vissza hozzá.

Mondanivalódat mindig kezd barátságosan. Ha valakivel beszélsz, sohase kezd azzal, amiben eltér a véleményed a másikétól. Kezd azzal, amiben biztos, hogy egyezik. Mutass rá, ha lehet, hogy mindketten ugyanazt akarjátok. Úgy vezesd a beszélgetést, hogy a másik már az elején azt mondhassa valamire, hogy ”Igaz, úgy van!” Akadályozd meg, ha lehet, hogy „nem”-et kelljen mondania.

A tagadó válasz a lehető legnehezebben legyőzhető akadály. Ha valaki nemet mond valamire, büszkesége azt követeli, hogy maradjon következetes önmagához. Később talán rájön, hogy a „nem” helytelen volt, de büszkesége nem engedi, hogy bevallja. Ha egyszer kimondott valamit, ragaszkodik hozzá. Ezért olyan fontos, hogy ”tárgyalópartnerünket” a helyeslés felé vezessük.

Az ügyes szónok már a beszélgetés elején a helyeslés felé tolja el a beszélgetés hangnemét, és úgy kérdez, hogy a másik azonnal helyeseljen.

 

A fentiekben sok olyan alapvető szabályt próbáltam érzékeltetni, amik elsajátításával elkerülheted a munkahelyi konfliktusokat, és amiket alkalmazva szimpatikus egyéniség leszel a munkatársaid szemében. Természetesen nem megy ez egyik napról a másikra. De ha odafigyelsz magadra, beszédmodorodra, stílusodra, ha odafigyelsz a másik emberre, ha többször fellapozod e kis útmutatót, minden bizonnyal sikeresebb leszel. Ahhoz hogy megnyerd az embereket, az alábbiakat tartsd szem előtt:

 

Vitát csak egy módon nyerhetsz meg: ha elkerülöd.

Tiszteld mások véleményét! Soha, senkinek ne mond, hogy téved!

Ha tévedtél, ismerd el azonnal és félreérthetetlenül!

Mondanivalódat kezd barátságosan!

Úgy kérdezz, hogy a másik azonnal helyeseljen!

Hagyd, hogy főleg a partnered beszéljen!

Engedd, hogy a másik azt érezze, hogy az ötlet tőle származik!

Őszintén törekedj a másik szemszögéből látni a dolgokat!

Légy fogékony a másik ötleteire és kívánságaira!

Mindig a nemesebb érzelmekre építs!

Kezd dicsérettel és őszinte elismeréssel!

Közvetve hívd fel a figyelmet mások hibáira!

Mindig kérdéseket tegyél fel, de sohase utasíts másokat!

Hagyd, hogy ha a helyzet olyan, a másik menthesse a látszatot!

Dicsérj meg minden fejlődést, még a legkisebbet is. Elismerésed legyen szívélyes és őszinte!

Előlegezd meg a bizalmat, de soha ne bízz meg senkiben teljesen!

Bátoríts másokat! Könnyen javíthatónak tüntesd fel a nagy hibát, amit más ejtett, de magaddal szemben mindig légy nagyon szigorú!

Bánj úgy az emberekkel, hogy boldogan tegyék azt, amit kívánsz!

 

Ezeket a gondolatokat, intelmeket nem könnyű megtartani és élni velük. De hidd el, a munkahely egy nagyon bonyolult emberi közösség. Ha egy haragosod van, megmérgeződhet az egész légkör miatta, elveszi a kedved a munkától is.

Törekedj arra, hogy ne legyenek haragosaid, ellenségeid. És amint látod, nem is kell hozzá olyan nagyon sok minden: önfegyelem kell! Talán ez az, amit hosszú évek alatt tud az ember elsajátítani. Próbáld meg az első munkanapodtól kezdve! Meglátod sikeres emberré fogsz válni!

Folytatjuk…

A részletet és a fotót a szerző és a Novum Pro Kiadó engedélyével közöltük.

A köny megrendelhető a kiadó honlapján:www.novumverlag.hu

Kapcsolódó cikkek:
Várady Judit: Zarándokúton Sefárba – részlet

Várady Judit: Kérdések? Miértek?

Vélemény, hozzászólás?