Kálvin Magyar Oktatási Szövetség – Vancouver

A Szövetség hivatalos alapítása 2003-ra datálható. Az oktatás, illetve a gyermek foglakozások szervezése az 1999-ben érkezett lelkész házaspár kezdeményezése volt, akik a saját eszközeikkel megpróbáltak valami újat tenni az itt élő magyar közösség érdekében. Ez elsősorban a 5-7 évesek magyar betűkkel való megismertetését jelentette, vagyis megpróbáltak valamilyen alapot adni nekik arra, hogy megtanuljanak magyarul olvasni és írni. Később, ahogy a  gyermekek nőttek szükségessé vált a tananyag bővítése és több Magyarországon végzett tanár is csatlakozott a kezdeményezéshez.
Jelenleg a tanulók teljes létszáma 20 fő körüli. Általában csoportonként 4-5 gyerek van a foglalkozásokon. A legfiatalabbak 3, a legidősebbek 13-14 éves korúak.


A Kálvin Magyar Oktatási Szövetség szervezetileg önálló, a tankönyvek, taneszközök beszerzéséhez szükséges anyagi háttér előteremtéséhez többek között a Szerencsejáték Szövetség (Gaming Comission) nyújt segítséget. A foglalkozásokat a Vancouveri Első Magyar Református Egyház templomában bérelt helyiségben tartják. Nagyobb rendezvényeik lebonyolításához pedig a Vancouveri Magyar Háztól bérelnek termet.

Kelemen László fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy bár jelenleg a szövetség tevékenységének egy templom ad otthont, ez nem jelenti azt, hogy, hogy csak hívő gyerekeket várnak. Az általuk végzett tevékenységük vallási meggyőződéstől, felekezeti hovatartozástól független.

A vasárnapi magyar iskola keretein belül szeptembertől júniusig, 10-11 óráig tartanak foglalkozásokat különböző korosztályok számára.
A 3-5 éves korosztályba tartozó gyerekekkel óvodapedagógusok foglalkoznak.
Magyar gyermekjátékokkal, körtáncokkal, mondókákkal illetve dalokkal ismertetik meg őket. Akik most jelenleg is foglalkoznak ezzel a korcsoporttal, korábban Magyarországon szintén oktatási területen dolgoztak.
A következő korosztály, a 6-8 évesek az olvasással illetve írással ismerkednek. Tankönyvek alapján haladva feladatokat oldanak meg egy szakpedagógus (civilben logopédus) felügyelete mellett. A megszerzett tudást házi feladatok kiadásával próbáljak megerősíteni. Mivel a gyerekek között is van különbség, előfordul hogy a tudásszinthez igazodva több (kezdő és haladó) csoport kialakítása válik szükségessé.
Azok számára, akik már tudnak írni és olvasni, az intézmény igyekszik magyar
történelmi témájú, illetve irodalmi jellegű foglakozást biztosítani, melyeken heti egy órában egy-egy témakört magyar nyelven beszélnek meg a gyerekek egy pedagógus felügyelete mellet. A tanárok között van aki hivatalosan is történelem tanárként dolgozott Magyarországon, de a hangsúly a magyar nyelven folytatott kommunikáción van. Ez a korosztály is kap házi feladatot amit utána számon is kérnek, persze nem olyan szigorral, mint egy hagyományos iskolában.

Kelemen Lászlót az intézmény vezetőjét kérdezem, hogy mennyire tartják fontosnak a Kanadában élő szülők, hogy gyermekeik beszéljenek magyarul, ismerjék a magyar kultúrát? Mennyire gyakori, hogy magyar szülők gyermekei nem vagy nem jól
beszélik a magyar nyelvet?

– Erre nehéz válaszolni, de azért vagtunk itt szülök, akik fontosnak érezzük, hogy legalább a mi gyermekeink megismerjék azt, hogy a szüleik honnét és milyen kultúrából jöttek. A legtöbb munka természetesen azokkal van akik itt születtek, mert számukra nehéz megteremteni egy körülöttük folyamatosan magyarul kommunikáló közeget. Lényegében a szülőn múlik, hogy mennyi energiát fektet ebbe. Vannak több nemzetiségű családból származó gyermekek
is, akinek csak az egyik szülője magyar a másik esetleg valamelyik másik európai országból jött, vagy kanadai. Náluk sokkal rosszabb a helyzet, mert általában minden szülő szeretné ha gyermeke az ő nyelvét beszelné, nem beszélve arról, hogy esetleg a saját nagyszüleivel már nem is tud beszélni. Vannak olyan szülők is akik teljesen be akarnak olvadni az angol nyelvi környezetbe és ők még a saját gyerekeikkel is csak akcentussal beszelik az angolt. Ezek a gyerekek többnyire a magyart nem is beszelik, illetve a szókincsük limitált. Az hogy ezek a fent nevezett példák mennyire gyakoriak, nehéz megítélni. A helyzet az, hogy például a  legfrissebb felmérés szerint kb. 17.000 ember vallotta magát magyarnak itt British Columbiaban, ebből kb. 10.000 itt él Vancouver vonzáskörzetében. Ebből a 10.000-ből kb. 400-500 család van akik valamilyen élő kapcsolatban vannak a helyi magyar közösségekkel (katolikus, református templomok, illetve Magyarház).

Mi, a Szövetségben szeretnénk minden évben legalább 2 gyermekműsort szervezni Magyarországról hívott vendégművészekkel. Hiszünk abban, hogy egy autentikus előadó nagyobb hatékonysággal tudja átadni a kultúrát, mint mi amatőrök. Gyakorlatilag 2004 óta próbálkozunk ennek a szervezésével, és ennek a munkának az eredményeként járt nálunk a Fabula Bábszínház, a Vaskakas Bábszínház, a MarkusZínhaz, Pánti Anna opera-énekesnő, a Gabalyda színház, Andó Ilona és a legutóbbi vendégünk a Ramazuri báb-játszóház.
Ezt a tevékenységünket szeretnénk más kanadai városokkal közösen szervezni a jövőben és így remélhetőleg majd a költségeket csökkenthetjük, és ezzel arányosan javíthatunk a minőségen és a mennyiségen is.

– Kezdő szinten oktatnak magyar nyelvet felnőtteknek is. Hány felnőtt tanítványuk van és milyen okból kezd el valaki magyar nyelvet tanulni?

– Igen, ez így van. Ez úgy jött létre, hogy az ELTE ITK (egykori Rigó utca) szeretett volna egy magyar nyelvvizsga helyet létesíteni itt Észak-Amerikában. Így kerültünk mi a képbe, mivel hivatalosan létező oktatással foglalkozó szervezetre volt szükség. 2008-ban jött erre egy megkeresés és látva ebben valami lehetőséget, megpályáztuk és megkaptuk az akkreditációt.
Ennek eredményeként évente egyszer lebonyolítunk magyar nyelvből különböző szinteknek megfelelő vizsgát, amit Magyarországon az ELTE ITK osztályán értékelnek és az eredményről hivatalos okiratot állítanak ki. Mivel ez a vizsgarendszer nemzetközileg is elfogadott, a nyelvvizsgának az eredményét más felsőoktatási intézmények is elfogadjak, és beszámítják mint idegen nyelv után szerzett pontot.

Egyébkent magyar nyelv oktatásra csak minimális igény van itt helyileg. Az egyik nevesebb nyelviskolába kerestek pár éve magyar tanárt egy-két tanulóhoz, de az előbb említett iskolának ez nem igazából üzlet. A helyi magyarház nem vállalta ezt a munkát magára, ezért úgy gondoltuk, hogy ha nem is tömeges igényt tudunk majd kielégíteni, azért remélhetőleg lesz egy-két ember. Így iskolánkba mi is meghirdettük a magyar nyelv tanítását is minden korosztály részére. Jelenleg többnyire a felnőttek részéről csak érdeklődés van erre a tevékenységre, de nem igazán jönnek el a meghirdetett tanfolyamra. Mi nyitottak vagyunk erre. Viszont vannak gyerekek akikkel vasárnaponként foglalkozik egy magyar tanár, aki egyben elfogadott az ELTE ITK által is, mint vizsgáztató személy. Ez a foglalkozás vasárnaponként szokott lenni 11- től 12 óráig. Szóval nem egy egyszerű és virágzó üzletág a magyar nyelv és kultúra errefelé.

Az utóbbi időben sajnos gyakran szoktak minket e-mailben megkeresni Magyarországról „menekülni készülő” fiatalok abban reménykedve, hogy mi munkát tudunk nekik adni az iskolánkban. Mi nem vagyunk munkaadók, és itt Észak- Amerikában nincs is olyan magyar iskola akik tudnának bárkit is alkalmazni. Ezt néhányan nem tudjak elképzelni, de itt végül is minden lelkesedésből működik. Itt csak adni lehet, kapni legfeljebb erkölcsi elismerést.
Továbbá fontos azt is megemlíteni, hogy ez a munka amit csinálunk itt, nem folyamatos. Mindig vannak hullámvölgyek a lelkesedésben és vannak persze örömteli pillanatok is. 
Én személy szerint hiszek abban, hogy a mi magyar nyelvünknek és kultúránknak összekötő szerepe kell hogy legyen köztünk magyarok között és nem az hogy szétválasszon minket. 

 

Fotó a Kálvin Magyar Oktatási Szövetség engedélyével.

Kapcsolódó cikkek:
„Laura-Ház” – „ HiSszük hoGy Fontosak”
Bethlen Gábor Magyar Nyelviskola – Calgary (Kanada)
30 éves a Hamiltoni Arany János Magyar Iskola – Kanada
Reményik Sándor Magyar Iskola – Los Angeles
Nagyköveti látogatás Vancouverben és a Kálvin Magyar Oktatási Szövetségnél
Bartók Béla Bostoni Magyar Iskola és Óvoda (BOSKOLA)
Bécsi Magyar Iskola
Kálvin Magyar Oktatási Szövetség – Vancouver

 



Vélemény, hozzászólás?